Partner serwisu
Prawo i polityka

Limit bagażu podręcznego do zmiany. Branża chce, ale europosłowie nie chcą

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Limit bagażu podręcznego do zmiany. Branża chce, ale europosłowie nie chcą
fot. Heathrow Airport
Wypracowany „kompromis” na Radzie Europejskiej dotyczący zmian w m.in. zasadach przewozu bagażu podręcznego może nie znaleźć większości w Parlamencie Europejskim. Unijni posłowie nie zgadzają się na niekorzystne dla pasażerów zmiany w polityce bagażowej i wysokości odszkodowań za opóźnione lub anulowane loty. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych oskarża europarlamentarzystów o „wtrącanie się w niezrozumiałe dla nich kwestie operacyjne i handlowe”, a stowarzyszenie Airlines for Europe wskazuje na podważenie prawa konsumentów do wyboru.

Unia Europejska była pionierem uregulowania praw pasażerów linii lotniczych m.in. w zakresie zasad dochodzenia odszkodowań finansowych w przypadku opóźnienia lub anulacji lotu. Nierzadko zdarzały się sytuacje, że wysokość finansowego zadośćuczynienia kilkukrotnie przekraczała cenę zapłaconą za bilet lotniczy. O ile przewoźnicy traktują siebie jako konkurencję, to za zmianami reguł unijnego rozporządzenia 261/2004 mówili jednym głosem.

Od prawie dekady, każde kolejne państwo-członek polityczno-gospodarczego bloku – w ramach półrocznej prezydencji – starało się przeforsować zmiany w prawie, o które mocno zabiegali przewoźnicy. Każde podejście kończyło się porażką, aż do teraz, kiedy udało się wypracować kompromis, który jest „zasługą” Polski.

Trudne zmiany

Dla polskich władz „kompromis” jest sukcesem, choć de facto dla pasażerów zmiany są niekorzystne – wydłużony zostanie czas dozwolonego opóźnienia, a mniejszą kwotę odszkodowania będą musiały wypłacać linie lotnicze. „Prokonsumenckich” zmian jest jednak więcej – pasażerowie muszą liczyć się z możliwością prawnego ograniczenia wymiarów bagażu podręcznego. Porozumienie zakłada, że pasażer będzie mógł wnieść na pokład samolotu tylko potrzebne do podróży rzeczy, co – w praktyce – oznacza, że za bezpłatny bagaż podręczny uznane będą wyłącznie torebka lub plecaczek, które będą musiały zmieścić się pod poprzedzającym pasażera fotelem.

„Kompromis” zakłada także „rozsądne” uregulowanie wymiarów większego bagażu podróżnego. Bruksela – pod przewodnictwem polskiej prezydencji – chciałby, aby nastąpiło to „bez uszczerbku dla zasady swobody ustalania cen”. Ten zapis oznacza, że to linie lotnicze będą mogły dowolnie ustalać ceny przewozu większego bagażu. Warunek zmian jest jeden: w Parlamencie Europejskim musi znaleźć się większość, która zatwierdzi nowelizację rozporządzenia 261/2004. Na wymaganą do zmiany prawa większość – na tę chwilę – Rada Europejska nie może liczyć, gdyż europosłowie kategorycznie odmawiają głosowania za zmianami na niekorzyść pasażerów. Co więcej, część europosłów chce nakaz prawnie liniom lotniczym wliczać w cenę biletu większy bagaż podręczny, czyli kabinową walizkę.

Branżowy sprzeciw

Airlines for Europe, czyli stowarzyszenie reprezentujące linie lotnicze, które generują 70 proc. ruchu lotniczego, ostro skrytykowało proponowaną przez posłów do Parlamentu Europejskiego poprawkę. Zdaniem tej branżowej grupy, działanie europarlamentarzystów „podważa prawo wyboru konsumentów”, a ewentualne zmiany w prawie „niepotrzebnie podniosłyby koszty działalności”. Nasuwa się jednak pytanie, w jaki sposób te koszty by wzrosły – przecież przewóz „kabinówki” był bezpłatny do momentu, kiedy linie lotnicze zobaczyły w bagażu podręcznym maszynkę do zarabiania dodatkowych pieniędzy. – Rynek linii lotniczych w Europie opiera się na wyborze – wskazuje dyrektor zarządzająca Airlines for Europe, Ourania Georgoutsakou.

W podobnym tonie wypowiada się także Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), które oskarża Parlament Europejski o „wtrącanie się w kwestie operacyjne i handlowe”, które – zdaniem lotniczej organizacji – mają być dla europosłów całkowicie niezrozumiałe. – Nasze badania konsumenckie pokazują, że większość podróżnych chce zapłacić najniższą możliwą cenę za bilet i kupić dodatkowe usługi, których potrzebują. To całkowite przeciwieństwo poprawki, która zmusi linie lotnicze do ponownego łączenia swoich ofert – stwierdza Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Oferowanie bezpłatnego przewozu „kabinówki” ma wpłynąć na „rozczarowanie pasażerów” wyższymi kosztami biletów, a dodatkowo zwiększyć „chaos operacyjny”. Pierwsze głosowanie nad zmianami rozporządzenia odbędzie się 24 czerwca w Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego. Jeśli znajdzie się większość na komisji, wniosek trafi później pod głosowanie na posiedzeniu plenarnym. – Jeśli parlamentarzyści UE będą nalegać na regulację tam, gdzie nie jest to potrzebne, powinni być gotowi wziąć odpowiedzialność za jej negatywne konsekwencje – zaznacza Walsh.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowe prognozy IATA na 2025 r. Spadek dynamiki wzrostu lotnictwa

Pasażer i linie lotnicze

Nowe prognozy IATA na 2025 r. Spadek dynamiki wzrostu lotnictwa

Łukasz Malinowski 03 czerwca 2025

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Walsh (IATA). Wymóg SAF w UE to wielkie zielone oszustwo

Prawo i polityka

Zobacz również:

Polskie Linie Lotnicze LOT z certyfikatem IATA IEnvA

Biznes i przemysł

Polskie Linie Lotnicze LOT z certyfikatem IATA IEnvA

PLL LOT 04 czerwca 2025

Nowe prognozy IATA na 2025 r. Spadek dynamiki wzrostu lotnictwa

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Nowe prognozy IATA na 2025 r. Spadek dynamiki wzrostu lotnictwa

Pasażer i linie lotnicze

Nowe prognozy IATA na 2025 r. Spadek dynamiki wzrostu lotnictwa

Łukasz Malinowski 03 czerwca 2025

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Walsh (IATA). Wymóg SAF w UE to wielkie zielone oszustwo

Prawo i polityka

Zobacz również:

Polskie Linie Lotnicze LOT z certyfikatem IATA IEnvA

Biznes i przemysł

Polskie Linie Lotnicze LOT z certyfikatem IATA IEnvA

PLL LOT 04 czerwca 2025

Nowe prognozy IATA na 2025 r. Spadek dynamiki wzrostu lotnictwa

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij